Στην τελική ευθεία για τον μαραθώνιο των Πανελλαδικών εξετάσεων έχουν εισέλθει χιλιάδες μαθητές, οι οποίοι ύστερα από χρόνια επίπονης προετοιμασίας ελπίζουν για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Ωστόσο, το άγχος και ο φόβος της αποτυχίας κυριεύουν μια μεγάλη μερίδα μαθητών, αφού νομίζουν ότι όλες οι ελπίδες τους για το μέλλον της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας στηρίζονται στην επιτυχία των εξετάσεων. Σε αυτή την ιδιαιτέρως κρίσιμη περίοδο των παιδιών, η ψυχολογική υποστήριξη στο σπίτι από τους γονείς, και όλα ανεξαρτήτως τα μέλη της οικογένειας, θεωρείται επιτακτική.

Αυτό που πρέπει να γίνεται κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, πέρα από τις γνωστές μεθόδους χαλάρωσης, είναι πάντα θετικές σκέψεις ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης, ψυχραιμία, αποφόρτιση της έντασης, όχι ανταγωνισμός, συγκέντρωση και ηρεμία στο οικογενειακό περιβάλλον.

Το άγχος προκύπτει όταν το σώμα και το μυαλό μας αντιμετωπίζουν απαιτήσεις οι οποίες υπερβαίνουν την ικανότητά μας να ανταποκριθούμε.Αυτό συμβαίνει τις περισσότερες φορές όταν τα παιδιά – στην προκειμένη περίπτωση των εξετάσεων – δεν έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, αφήνουν τον φόβο να τα κυριεύσει και αισθάνονται ανασφάλεια και φόβο που πολλές φορές φτάνει στα όρια του πανικού. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το αποτέλεσμα είναι αρνητικό, αφού έχουμε αδυναμία συγκέντρωσης και κατ’επέκταση αδρανοποίηση.

Τα παιδιά για να νιώσουν τον ενθουσιασμό της επιτυχίας, θα πρέπει να τα ενθαρρύνουμε να μάθουν να αποτυγχάνουν. Διότι η σημαντική διάκριση εδώ είναι η διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην αποτυχία σε μια προσπάθεια και στο να είσαι αποτυχημένος ως άτομο. Κανείς δεν είναι αποτυχημένος ως άτομο. Ο καθένας μας έχει το έμφυτο και αναπόσπαστο δώρο της αξίας και της σπουδαιότητας. Ωστόσο δεν μας εγγυάται κανείς ότι δεν θα γνωρίσουμε ποτέ την αποτυχία, αντίθετα όσο πιο πολύ επιζητάμε το αίσθημα της επιτυχίας στη ζωή μας τόσο πιο συχνά θα γευτούμε το μάθημα της αποτυχίας. Μαθαίνουμε από τις αποτυχίες μας.

Τέλος όσον αφορά τον ρόλο των γονέων σε όλη τη διάρκεια της αγχωτικής διαδικασίας των Πανελλαδικών, αξίζει να σημειωθεί ότι πρέπει να είναι υποστηρικτικός. Στο σπίτι πρέπει να επικρατεί ατμόσφαιρα ηρεμίας και φροντίδας (χωρίς υπερβολές) ενώ η ανακοχή στα τυχόν οικογενειακά προβλήματα που υπάρχουν θεωρείται αναγκαία.

Η Νέλλη Θεοδοσίου είναι πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Αμιένης (Γαλλία) και εργάζεται ως ψυχολόγος με ειδίκευση στην ψυχοθεραπεία τόσο ενηλίκων, όσο και παιδιών από το 1990. Έχει δημιουργήσει το χώρο ψυχοθεραπείας, συμβουλευτικής, μαθησιακής υποστήριξης και λογοθεραπείας «Διαλέγεσθαι», όπου σε συνεργασία με εξειδικευμένους συνεργάτες του κάθε τομέα, αποσκοπεί στην ολοκληρωμένη κάλυψη των αναγκών κάθε ατόμου που απευθύνεται στο κέντρο. Είναι ιδρυτικό μέλος του μη κερδοσκοπικού σωματείου «Όναρ – μέσω τέχνης για το άρρωστο παιδί» και μέλος της «Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής».



  Διάβασε ακόμη:

Πώς θα μάθω στο παιδί μου να κοιμάται στο κρεβάτι του;

Αναγνώστρια του Woman'sDiary μας δίνει ιδέες για το τέλειο παιδικό πάρτυ