Οι λόγοι που μπορεί η σχολή να είναι ένα άγχος της καθημερινότητάς σου είναι πολλοί και ένας από όλους είναι και η εξεταστική περίοδος. Διάβασμα και ξενύχτι, απαιτήσεις από σένα και από τους άλλους, ανησυχία και φοβίες, είναι μέρος από το σύνολο των αιτιών που κάνουν τις εξετάσεις εφιάλτη. Αυτά όμως είναι τα γενικότερα. Πιο ειδικά, τι είναι αυτό που κάνει για εσένα αυτές τις εξετάσεις αγχωτικές και αλλάζουν η καθημερινότητά σου και η διάθεσή σου - με αποτέλεσμα να μην έχεις πάντα και τόσο παραγωγικό στρες; Παρακάτω θα βρεις μία λίστα με τους πιο συχνούς λόγους που κάνουν την εξεταστική τόσο δυσάρεστη:

  • Προβλήματα σχέσεων (οικογενειακών, φιλικών και ερωτικών)
  • Μοναξιά (μακριά από την οικογένεια και τους φίλους)
  • Οικονομικές δυσκολίες (κακή διαχείριση προϋπολογισμού)
  • Επαγγελματικές υποχρεώσεις (απαιτητική δουλειά και/ή ωράριο)
  • Κατάχρηση αλκοόλ και ουσιών (τόσο πριν όσο και κατά την διάρκεια των εξετάσεων)
  • Προθεσμίες εργασιών (κυρίως εργασίες που έχουν αναβληθεί)

Όπως φαίνεται, η καθημερινότητα έρχεται σε σύγκρουση με τις απαιτήσεις των εξετάσεων και καλείσαι τώρα να αλλάξεις πρόγραμμα, συνήθειες και διάθεση. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό ταράζει ένα πλήρως οργανωμένο και υγιές πρόγραμμα και σε άλλες απλά μας υπενθυμίζει προβλήματα που προσπαθούμε να αποφύγουμε ή να μειώσουμε την αξία τους. Τόσο συναισθηματικά όσο και συμπεριφορικά, υιοθετεί κανείς δράσεις που αν και τον ανακουφίζουν στο παρόν, σε σημαντικές στιγμές που είναι για ορισμένο χρονικό διάστημα, φαίνεται να προκαλούν πρόβλημα και εμπόδιο καθώς οδηγούν στην αναβλητικότητα, την αρνητικότητα, το επιπλέον στρες και τις αποφυγές. Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της φοιτητικής σου ζωής, η εξεταστική είναι μια πραγματικότητα και για αυτό χρειάζεται να έχεις προετοιμαστεί αλλά και να έχεις τρόπους διαχείρισης και αντιμετώπισης του άγχους σου.

Τεχνικές διαχείρισης

  • Διαχείριση χρόνου

Η κατανομή του χρόνου χρειάζεται να περιέχει ρεαλιστικές απαιτήσεις και ουσιαστικούς στόχους. Τόσο η διάρκεια της μελέτης όσο και η ποσότητα που στοχεύεις να ολοκληρώσεις, χρειάζεται να μην είναι περισσότερο από όσο μπορείς απλά και μόνο για να αγχωθείς, για παράδειγμα. Καλύτερα, εκτίμησε την ποσότητα της ύλης πραγματικά και τοποθέτησέ την στον χρόνο που ρεαλιστικά σου απομένει.

  • Διατροφή, γυμναστική και ύπνος

Πρόκειται για τις πηγές ενίσχυσης των δυνατοτήτων συγκέντρωσης και απόδοσης. Πρόσφατες έρευνες καταλήγουν πως η ισορροπημένη διατροφή, 2 μέρες αεροβικής γυμναστικής και ο επαρκής καθημερινός ύπνος είναι σύμμαχοι της καλύτερης γνωστικής λειτουργίας, δηλαδή ο εγκέφαλος είναι πιο αποτελεσματικός σε κατανόηση και απομνημόνευση σύνθετων εννοιών.

  • Ιεράρχηση αναγκών και υποχρεώσεων

Τα ‘πρέπει’ και οι κανόνες μπορεί να είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα στην εξεταστική περίοδο. Τοποθετώντας σε σειρά όσα πρέπει να κάνεις σχετικά με το διάβασμα, σχετικά με την δουλειά (αν δουλεύεις) αλλά και σχετικά με την καθημερινοτητά σου και τα απαραίτητά της (ψώνια, ελεύθερος χρόνος, ξεκούραση). Καταγράφοντας τα πρέπει μπορείς να καταλήξεις σε ένα πιο λειτουργικό και χρήσιμο πρόγραμμα.

  • Επικοινωνία

Δοκίμασε να μιλήσεις για τις αγωνίες και τους φόβους σου σχετικά με τις εξετάσεις. Τόσο με συμφοιτητές σου όσο και με άτομα ανεξάρτητα σχολής, μπορείς να μοιραστείς όσα σε προβληματίζουν ώστε και να νιώσεις ανακούφιση που δεν τα κουβαλάς μόνο σαν σκέψεις και επίσης για να ακούσεις και μία άλλη προσέγγιση που μπορεί να σου δώσει μία νέα οπτική πιο ανακουφιστική και λειτουργική από την δική σου.

*Από την Αγγελική Τζάνου, BSc Ψυχολογία - MSc Ψυχολογία Υγείας, Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία - Sex Therapy
enpsycho.gr
tzanou@enpsycho.gr



  Διάβασε ακόμη:

Στρες & κρίσεις πανικού: Ηρέμησε, το παθαίνουμε όλες!

30 πράγματα που πρέπει να κάνεις μέχρι τα 30!