Εντάξει… Χρησιμοποίησα μια αρκετά κοινή έκφραση, τα τρόφιμα -όμως- για να οποία θα μιλήσουμε σε αυτό εδώ το ημερολόγιο είναι όντως «βολικά» με την καλύτερη των εννοιών! Αν θέλουμε να το δούμε λίγο πιο… επιστημονικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα συγκεκριμένα τρόφιμα είναι λειτουργικά. Λειτουργικά ή βολικά, όπως και να τα αποκαλέσουμε, ένα είναι το σίγουρο: Αποτελούν τη νέα τάση στον χώρο της μαγειρικής και γενικότερα της διατροφής.

Γιατί; Επειδή -όπως ήδη αναφέραμε- είναι βολικά όχι μόνο για την κουζίνα μας, αλλά και για την υγεία μας και το περιβάλλον. Αυτό ακριβώς είναι τα λειτουργικά τρόφιμα (γνωστά και ως functional foods) – υλικά τα οποία έχουν τη δύναμη να νοστιμίζουν τα φαγητά μας -μόνα τους ή σε συνδυασμό με άλλα υλικά- να ευεργετούν τον οργανισμό μας χάρη στα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά τα οποία περιέχουν, ενώ έχουν παραχθεί με σεβασμό απέναντι στη φύση και το περιβάλλον.

Πιο πάνω, λοιπόν, σας είπα ότι τα εν λόγω φαγητά αποτελούν μια νέα τάση στον χώρο της διατροφής και της μαγειρικής. Γράψτε λάθος… Γυρίζοντας πίσω τον χρόνο και μιλώντας για τα οφέλη της Μεσογειακής Διατροφής, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι πρόκειται για μια αρκετά γνωστή «τάση» την οποία χρόνια τώρα οι ειδικοί μας προτείνουν να κάνουμε τρόπο ζωής. Ε, αυτή η διατροφή, αποτελείται από τα λεγόμενα λειτουργικά τρόφιμα τα οποία όταν μαγειρεύονται σωστά -δηλαδή, χωρίς περιττά λίπη- και καταναλώνονται στις σωστές ποσότητες, μόνο καλό μπορούν να κάνουν στον οργανισμό μας. Τι λέτε, όμως, πάμε να δούμε ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που κατατάσσουν ένα υλικό στην κατηγορία των λειτουργικών τροφίμων; 

  • Περιέχουν κάποιες συγκεκριμένες ουσίες, ή έχουν ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό ωφέλιμο για τον οργανισμό μας. Δίχως αμφιβολία, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι λειτουργικά τρόφιμα (αν έχουν παραχθεί με φυσικό τρόπο και καταναλώνονται στην εποχή τους). Υπάρχουν, όμως, κάποιες κατηγορίες φρούτων και λαχανικών τα οποία ξεχωρίζουν εξαιτίας του… χρώματός τους όπως π.χ. τα μωβ φρούτα και λαχανικά! Χάρη στην ισχυρή αντιοξειδωτική δράση τους αποτελούν μια κατηγορία τροφίμων με τα οποία αξίζει να πειραματιζόμαστε στην κουζίνα. Επιπλέον, μια ακόμα κατηγορία την οποία αξίζει να αναφέρουμε είναι, επίσης, τα προβιοτικά και πρεβιοτικά, για τα οποία μπορείτε να μάθετε περισσότερα εδώ, αλλά και οι φυτικές στερόλες και οι στανόλες.
  • Είναι τρόφιμα – πασπαρτού. Τι σημαίνει αυτό; Μπορούν να νοστιμίσουν τις συνταγές μας, ενώ αποτελούν και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι ξηροί καρποίτα μυρωδικά και τα μπαχαρικά, μέσα στα οποία βρίσκεται και ο… κουρκουμάς, αλλά και οι σπόροι όπως π.χ. η τσία, ο λιναρόσπορος κ.ά. 
  • Είναι… φιλικά προς το περιβάλλον. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για την παραγωγή τους δεν έχουν χρησιμοποιηθεί επιβλαβείς ουσίες. Επιπλέον, έχουν μεγαλώσει με σεβασμό απέναντι στους ρυθμούς της φύσης και έχουν διανύσει -σχετικά- σύντομο δρόμο μέχρι να φτάσουν στο πιάτο μαςΕδώ, μπορείτε να βρείτε κάποιες ακόμα πληροφορίες σχετικά με τα τρόφιμα που… αγαπούν τον πλανήτη.
  • Θεωρούνται φυσικές «υπερτροφές» επειδή περιέχουν πλήθος θρεπτικών συστατικών, ωφέλιμων για τον οργανισμό μας. Οι σαρδέλες, ο σολομός, αλλά και τα όσπρια. Προσοχή! Ο όρος «υπερτροφή» εδώ χρησιμοποιείται απλά και μόνο για να δηλώσει το πλήθος των θρεπτικών συστατικών με τα οποία είναι «φορτωμένα» τα συγκεκριμένα τρόφιμα.   

Πολλές πληροφορίες μαζεμένες και σίγουρα θα χρειαστείτε χρόνο προκειμένου να τις επεξεργαστείτε και να επιλέξετε εκείνες που ταιριάζουν περισσότερο στις δικές σας ανάγκες και στα γούστα σας. Έχετε όσο χρόνο θέλετε! Βασική προϋπόθεση; Όσο πειραματίζεστε με τις αγαπημένες σας τροφές, να θυμάστε ότι κανένα υλικό και καμία τροφή δεν μπορεί από μόνη της να εφοδιάσει τον οργανισμό σας με όλα τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία. Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, τόσο οι συγκεκριμένες τροφές, όσο και οποιεσδήποτε τροφές αγαπάτε, να καταναλώνονται με μέτρο και πάντα μέσα στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής η οποία -φυσικά- θα συνδυάζεται και με λίγη άσκηση. Αυτό, είναι -δίχως αμφιβολία- ό,τι πιο λειτουργικό μπορείτε να κάνετε :-)

Άκης

Πηγή: akis petretzikis



  Διάβασε ακόμη:

Ξέρεις από προσούτο;

Μπανάνες: Πώς θα τις κάνεις να ωριμάσουν πιο γρήγορα